Jazykové kroužky ve školním roce 2015/2016

Ve školním roce 2015/2016 měli žáci naší školy možnost využít nabídky dvou volnočasových jazykových kroužků – německého a ruského jazyka. V případě kroužku německého jazyka byla výuka organizována jako jednohodinová každý týden ve čtvrtek odpoledne, u ruského jazyka bylo nutné vzhledem k požadavkům rozvrhu jednotlivých tříd upravit výuku jako dvouhodinovou jednou za dva týdny, také ve čtvrtek odpoledne. Vyučování základům němčiny se ujala Ing. Ilona Černická, výuku základů ruštiny vedla Mgr. Renata Lelková. Kroužek německého jazyka navštěvovali pravidelně tři studenti. Ostatních pět zapsaných studentů navštěvovalo hodiny dle svých možností, které byly dány buď rozvrhem, nebo časem odborného výcviku. Všichni studenti byli začátečníci, a tak bylo cílem výuky naučit se představit, říci odkud kdo pochází, kde a co studují a jaké jsou koníčky jednotlivých žáků. Stanoveného cíle studenti společně dosáhli. Počet zájemců o výuku ruštiny se vyvíjel podobně jako u němčiny. Jejich motivace ke studiu ruského jazyka byla velmi pestrá. Vyučování probíhalo především formou jazykových her zaměřených na základní jazykovou komunikaci, výuku azbuky, čtení a psaní. Dále zahrnovalo poslech a práci s texty, internetové prezentace reálií a seznámení s turistickými zajímavostmi. S výsledky výuky byli studenti spokojeni.

Školní výlet 2. PD

Už od jara jsme s 2. PD plánovali, co bychom chtěli podniknout. Názorů bylo mnoho, nakonec jsme se shodli na výletě na koloběžkách. Ráno jsme vyrazili směr Velké Poříčí a po cyklostezce dále do Náchoda. Vše probíhalo hladce, až si nás našel první problém – proražená duše u koloběžky. Nacházeli jsme na půl cesty a bylo těžké to řešit. Naštěstí pan učitel Linhart bydlí v Náchodě a bleskově vyměnil píchlou koloběžku za kolo a dále s námi pokračoval. Pan učitel stihl ještě najít ztracený telefon naší žákyně a tím ji značně zachránil výlet. Když se situace uklidnila, odměnili jsme se zmrzlinou v lázeňské cukrárně a bez dalších problémů dojeli v pořádku nazpět.

Školní výlet 1. AT

Dne 29. 6. 2016 žáci 1. AT podnikli národopisnou exkurzi na zámek v Náchodě. Navštívili také oboru s daňky a pobavili se u výběhu s medvědy.

Školní výlet 1. PD

Na závěr školního roku, jsme 29. 6. 2016 s 1. PD vyrazili na malý turistický výlet údolím řeky Metuje. Cílem byl nejstarší srub Sup v údolí, kde jsme se občerstvili a nabrali síly na zpáteční cestu.

Školní výlet 2. AT

Dne 28. 6. 2016 se třída 2. AT zúčastnila turisticko-poznávací exkurze do Pekla. Počasí nám přálo a mohli jsme si užít nádherné procházky podél řeky Metuje.

Školní výlet 3. TG

V úterý 28. 6. 2016 vyrazila třída 3 TG na stolovou horu Ostaš. Ranní mlha se brzy rozplynula a ve skalách bylo příjemně. Cestu ke Kočičímu hradu jsme si krátili trháním borůvek a prolézáním různých skalních útvarů. Výlet jsme zakončili v místní restauraci chutným obědem.

Turnaj v plážovém volejbalu

Dne 22. 6. 2016 proběhl v Náchodě na Hamrech Středoškolský turnaj v plážovém volejbalu dívek. Pořádající školou byla Střední odborná škola sociální a zdravotnická – Evangelická akademie, Náchod, která měla v soutěži hned dva týmy. Po dobu turnaje panovalo ideální počasí pro hru a naše dívky ve složení Michaela Absolonová (2. TG), Štěpánka Valášková (1. PD), Nela Múčková (1. PD) a Veronika Klikarová (1. PD) obsadily skvělé čtvrté místo. V turnaji zvítězilo družstvo z Obchodní akademie, Náchod, druhé místo obsadily hráčky Jiráskova gymnázia, Náchod a jako třetí se umístil A tým z SOŠ sociální a zdravotnické – EA, Náchod. Dívkám děkujeme za kvalitní hru a vzornou reprezentaci školy.

Školní výlet 1. G

Dne 20. 6. – 21. 6. 2016 se třída 1. G zúčastnila školní exkurze v Krkonoších – Dolní Malá Úpa. Žáci poznávali krásy KRNAPU, užili jsme si déšť i sluníčko a opekli jsme si buřty na ohni. Také jsme si užili spoustu legrace, ale náš pobyt na chatě ATAS se rychle krátil a přišlo i rozloučení. Těšíme se na další exkurze.

Projekt Recyklohraní

V rámci projektu Recyklohraní, ve kterém je naše škola zapojena už od roku 2008, se věnujeme sběru drobných elektrozařízení a baterií. Za rok 2015 jsme odevzdali ke zpětnému odběru celkem 603 kg elektrozařízení, což představuje úspory vyčíslené v certifikátu environmentálního vyúčtování (viz obrázek). Navíc se třída 1. PD úspěšně zúčastnila plnění úkolu „Není vzduch jako vzduch“, který byl věnován zbytečným obalům.
Body získané za sběr jsme vyměnili za potřeby do tělocvičny – rozlišovací vesty, petang, stopky, pálku a florbalové míčky.

Setkání studentů grafického designu

Po hospitacích a debatách se studenty jsem se rozhodl, že uspořádám diskuzi se všemi studenty oboru grafický design za přítomnosti všech učitelů odborných předmětů. Ve středu 15. 6. 2016 jsme se sešli na internátě. Nejprve jsem se snažil vysvětlit pojetí oboru a konstrukci učebního plánu pro všechny ročníky. Pak následovaly připomínky studentů a učitelů.
Několik závěrů: nepodceňovat domácí přípravu, student grafického designu nemůže existovat bez domácího vybavení počítače s grafickými programy, rozvoj obchodního talentu, prázdninové praxe ve firmách a nespoléhat jen na praxi ve třetím ročníku, využití celé vyučovací hodiny ze strany učitele….
Pro organizaci příštího roku vyšel od studentů významný podnět – umožnit žákům stáže do jiných oborů školy.

Hronovská laťka

Dne 15. 6. 2016 se uskutečnil již 11. ročník soutěže Hronovská středoškolská laťka, což je závod ve skoku do výšky, který je určený pro studenty středních škol. Závodu se zúčastnilo celkem patnáct závodníků z pěti škol (pořádající Střední průmyslová škola, Hronov; Střední škola propagační tvorby a polygrafie, Velké Poříčí; Obchodní akademie, Náchod; Academia Mercurii: soukromá střední škola, s. r. o., Náchod; Střední odborná škola sociální a zdravotnická – Evangelická akademie, Náchod).
Po celou dobu konání závodu panovalo skvělé počasí pro podávání výkonů, které byly vyrovnané a rozhodoval až počet nezdařených pokusů. V soutěži jednotlivců zvítězil Matyáš Tvrdík s výkonem 165 cm z Academia Mercurii, s. r. o., druhé místo obsadil Lukáš Hepnar s totožným výkonem 165 cm reprezentující SPŠ Hronov a jako třetí se umístil Jiří Coger, rovněž z Academia Mercurii, s. r. o. V soutěži družstev zvítězil tým Academia Mercurii, s. r. o., druhé místo zaslouženě obsadil tým SPŠ Hronov a jako třetí se umístili studenti ze SOŠ sociální a zdravotnické - EA, Náchod.
Naši školu reprezentovali Tomáš Ticháček a Matěj Kudláček ze třídy 2. TG, kterým se bohužel nepodařilo překonat laťku na úrovni 155 cm. Poděkování si zaslouží všichni zúčastnění včetně našich studentů za reprezentaci školy.

Školní výlet 1. AT

Dne 14. – 15. 6. 2016 se třída 1. AT vydala na turisticko poznávací exkurzi do Teplických skal. Pobyt v kempu „Kamenec“ byl příjemný, hráli jsme hry nejen pohybové, cestovali jsme nádhernou krajinou a obdivovali přírodní krásy v rezervaci „Teplické skály“, počasí nám přálo a vše bylo prima. Těšíme se na další výlet.

Ústní závěrečné zkoušky

Od pondělí 13. června do čtvrtka 16. června 2016 celkem hladce probíhaly ústní závěrečné zkoušky učebních oborů. Všichni úspěšní absolventi oborů Kadeřník, Aranžér, Tiskař a Reprodukční grafik v pátek 17. června převezmou své výuční listy.

Krajinářský kurz 2016

V týdnu od 6. do 10. června se žáci druhého a třetího ročníku oboru Propagační design zúčastnili krajinářského kurzu. První dva dny kreslili a malovali architekturu v Broumově a prohlédli si s průvodcem prostory barokního benediktínskoho kláštera od architekta Kryštofa Dientzenhofera a jeho syna Kiliána Ignáce. Další dva dny strávili v Ratibořicích, v místech, kde se odehrává děj románu Boženy Němcové Babička. Poslední den byl věnován Hronovu a hodnocení celotýdenní výtvarné práce. Žáci v tomto týdnu získali nové zkušenosti v kresbě a malbě. Výstava prací z krajinářského kurzu se uskuteční na podzim tohoto roku ve výstavních prostorách školy.

Účast na konferenci StreTech 2016 ČVUT Praha

Na desátém ročníku setkání zástupců středních škol z celé republiky nás dne 8. června 2016 poprvé zastupovala studentka třídy 3. PD Michaela Švarcová se svým projektem "Propagace výstavy studentských prací". Svoji práci jela na půdu vysoké školy předvést společně se spolužákem Janem Nyčem, aby ukázali, že i projekty umělecko-řemeslných oborů mohou být velmi zajímavé a srovnatelné s pracemi na jiných středních školách. Celý projekt byl vlastně zdokumentováním procesu návrhu a posléze i konečné realizace věcí spojených s propagací naší každoroční centrální studentské výstavy v Čapkově sále v Hronově. Setkání se účastnily delegace ze 102 středních škol z celé republiky a prezentováno bylo 208 příspěvků od 350 autorů.

Celou prezentaci si můžete prohlédnout zde.

Výlet na rozhlednu

Dne 7. 6. 2016 podnikla třída 1. AT a 2. AT pod vedením pedagogů výstup na rozhlednu Na Signálu. Podmínky byly velice obtížné, ale výstup se zdařil. Následoval přesun na výstavu školních prací v Hronově. Všichni přežili.

Klauzury

Dne 31. 5. 2016 se u žáků 1. ročníku konaly klauzurní práce na téma hudební nástroj. Žáci si mohli vybrat kresbu tužkou nebo uhlem, v časovém rozmezí sedmi hodin. Žáci si ověřili své schopnosti a dovednosti, někteří byli poměrně nervózní, ale i přesto prokázali velmi dobrý výkon a tak nakonec jejich práce byly ohodnoceny více než kladně. Teď si už konečně můžou oddychnout a těšit se na prázdniny.

Výlet na Ostaš 2.AT

Dne 26. 5. 2016 vyrazila třída 2. AT do Žďáru nad Metují, kam za krásného slunného rána přijela vlakem. Dále studenti vystoupali pěšky na Ostaš, kde byly krásné pohledy do našeho kraje. Po projití okruhu skalního města jsme opekli buřty a zahráli hry.

Výlet na Ostaš 3.AT

Dne 19. 5. 2016 přijela třída 3. AT vlakem do Žďáru nad Metují. Studenti vystoupali pěšky na Ostaš, kde byly krásné pohledy do našeho kraje. Po projití okruhu skalním městem jsme zahráli hry a opekli buřty.

Písemná závěrečná zkouška

Ve středu 1. 6. 2016 byly písemnými zkouškami zahájeny závěrečné zkoušky vycházejících tříd učebních oborů – 3. ročníku oboru Aranžér, Kadeřník a Tiskař a dále Reprodukční grafik a Tiskař zkráceného studia. Přejeme štěstí také u praktické a ústní zkoušky.

Seminář

Dne 31. 5. 2016 se uskutečnil seminář „Světová náboženství a sekty“ pod vedením pana Hejreta lektora prevence. Semináře se zúčastnily třídy 1. G, 2. PD a 2. AT. Žáci se seznámili s historií náboženství a současnou problematikou. Pracovali na zadané téma ve skupinkách a vypracovávali samostatné úkoly.

Den řemesel

Dne 28. 5. 2016 proběhl v Polici nad Metují Den řemesel. Akce se zúčastnila paní učitelka odborného výcviku Mgr. Ivana Čížková a dvě studentky ze třídy 1. AT. Návštěvníci měli možnost jednak shlédnout výrobky našich žáků, ale také si mohli sami vyzkoušet drátkování drobných předmětů.

Předávání maturitního vysvědčení

Dne 27. 5. 2016 proběhlo v kulturním sále domova mládeže předávání maturitních vysvědčení žákům tříd 4. PD a 4. TG.

Ústní maturitní zkoušky třídy 4. PD

Ve dnech 16.-19. května skládalo 23 žáků třídy 4. PD oboru Propagační design ústní maturitní zkoušky z českého a anglického jazyka, dále z dějin výtvarné kultury a z odborných předmětů.

Poslední zvonění 4.TG

Dne 11. 5. 2016 přepadla naší školu skupina zombie. Všichni jsme měli pocit, že je to naše poslední hodinka, ale bylo to poslední zvonění třídy 4TG! Skupina zombíků připravila pro pedagogický sbor pohoštění ve stylu "ukaž co vydržíš". Všichni přítomní prokázali notnou dávku odvahy, když neváhali svačinku pozřít. Děkujeme za strašidelný zážitek!

Květinový den 2016

Jako každoročně se žáci naší školy 11. května aktivně účastnili charitativní akce na podporu zdravého životního stylu a boje proti nádorovým onemocněním Květinový den, který organizuje Liga proti rakovině Náchod. Celkem 11 dvojic ze třídy 2. PD a jedna dvojice z 1. G ve žlutých tričkách nabízely symbolické kvítky měsíčku lékařského a setkávaly se vesměs se vstřícným přijetím nakupujících. Žáci prodali všech 1200 kytiček a na sbírkový účet Ligy proti rakovině Praha přispěli celkovou částkou 26 471 Kč, čímž se umístili mezi 14 školami a dalšími subjekty našeho regionu na krásném 3. místě! Všem žákům i přispěvatelům ze srdce děkujeme!

Písemné maturitní zkoušky

Písemná část maturitních zkoušek byla zahájena v pondělí 2. května 2016 didaktickým testem z matematiky a písemnou prací z anglického jazyka. V úterý maturanti napíší nejprve didaktický test z českého jazyka a literatury a dále i písemnou práci. Ve středu následuje didaktický test z anglického jazyka a na závěr písemná práce z německého jazyka. Přejeme všem maturantům hodně klidu a rozvahy při písemných zkouškách.

Praktické maturitní zkoušky 4. TG

V týdnu od 25. dubna do 29. dubna 2016 proběhly praktické maturitní zkoušky oboru Tiskař na polygrafických strojích a Reprodukční grafik.

Poslední zvonění třídy 4. PD

Dne 22. dubna nastala v mezidobí mezi praktickou a písemnou maturitní zkouškou pro žáky ze třídy 4. PD chvíle loučení se školou, ve školním prostředí nazývaná Poslední zvonění. Maturanti ho pojali v duchu amerických volnomyšlenkářských Květinových dětí, což vyjádřili svým oblečením i hesly, kterými chtěli již předem docílit mír a porozumění zkoušejících pedagogů v případě svých neznalostí u maturity. Prošli všechny třídy a rozloučili se se svými spolužáky z nižších ročníků i s vyučujícími. Nyní je již čeká hora učení a pak zkouška dospělosti.

Den Země

Dne 21. 4. jsme oslavili Den Země. Žáci prvních ročníků se pustili do práce a zbavili celý areál školy nepořádku, který zůstal po zimě. V rámci programu shlédli také film s ekologickou tematikou.

Fotografování v Zoo ve Dvoře Králové nad Labem

Dne 18. 4. 2016 se třída zkráceného studia účastnila exkurze focení v Zoo ve Dvoře Králové nad Labem. Studenti měli za úkol dle zadání nafotit zvířecí fotografii, reportážní fotografii a volné téma. Studenti focení vzali velmi vážně a vzniklo mnoho krásných fotek.

Matematický klokan 2016

V pátek 18.4.2016 proběhla i naší škole matematická soutěž Klokan2016, které se zúčastnilo 15 žáků napříč třídami a obory.
Výsledky:
1.  Chalupníková Michaela 3.TG
2. Volná Patricie 3.TG
3. Janovská renáta 4.TG

Všem účastníkům děkujeme a vítězům gratulujeme!

Fotografování architektury

Studenti zkráceného studia TGZ se zúčastnili dne 4. 4. 2016 fotografického cvičení v Novém Městě nad Metují. Zde měli za úkol vyfotografovat architekturu dle zadání. Fotografování proběhlo za slunného počasí.

Přednáška Ligy proti rakovině Náchod

Dne 31. března proběhla pro dívky ze tříd 3. K, 3. PD a 3. TG přednáška členek Ligy proti rakovině Náchod, která byla věnována prevenci onkologických onemocnění. Dívky byly formou videoinstruktáží seznámeny s metodami sebevyšetřování a měly možnost jeho nácviku na modelech. Dále se dozvěděly konkrétní informace o pozitivním vlivu zdravého životního stylu jako důležitého faktoru předcházení nádorovým onemocněním.

Holky z Venuše a kluci z Marsu

Dne 31.3.2016 probíraly třídy 1.PD, 1.G a 1.K s lektorkou Alenou Blažkovou ze společnosti MP Education dospívání, reprodukční zdraví, vzájemné vztahy, vhodné sexuální chování a prevenci pohlavních chorob.

Beseda

Dne 21. 3. 2016 navštívil naší školu brig. gen. Mgr. Martin Červíček ředitel policie Královéhradeckého kraje. Besedoval se třídou 3. PD a 2. AT nejen o práci policie ČR, ale i o světových problémech.

Charitativní sbírka „Srdíčkové dny“

Dne 17. března 2016 se na naší škole uskutečnila charitativní akce Srdíčkové dny. V tento den nabízeli studenti ze 2.TG k odkoupení barevné náramky a zvířecí magnetky za 30 korun. Přispěvatelé dostali jedinečnou možnost udělat něco pro druhé. Výtěžek prodeje je určen na pomoc handicapovaným dětem, které jsou stabilně odkázány na domácí péči rodičů.

Školení firmy FANOLA

Dne 9. 3. 2016 se konalo v kadeřnickém salonu ve Velkém Poříčí školení od firmy Fanola. Nové trendy a technologické postupy barvení a střihů nám představila technoložka paní Blechová. Školení bylo pro všechny velkým přínosem.

Přijímací zkoušky nanečisto

Ve dnech 2. 3. a 9. 3. 2016 přišlo odpoledne 17 žáků – zájemců o studium maturitních oborů si vyzkoušet úkoly a atmosféru přijímacího řízení. Učitelé žákům zadali zkušební testy, které poté společně opravili a rozebrali problémová místa, aby žáci věděli, na co ještě zaměřit přípravu k přijímacím zkouškám, které proběhnou 15. dubna již „načisto“.

Příprava na velikonoce

Velikonoce se blíží mílovými kroky a tak nastal čas s předstihem se na ně připravit dne 4. 3. 2016 v Městské knihovně Náchod. Výzdoba, dekorace, panely, osvětlení, lepení jarních květů, to byl úkol pro I. a II. ročník oboru Aranžér.

Výzdoba Obecního domu

Dne 3. 3. 2016 předvedli svoje umění žáci 3. ročníku našeho oboru Aranžér. Studenti se zaměřili na zkrášlení interiéru v Obecním domě Suchý Důl.

Klauzurní práce 4. ročníku z figurální kresby

Dne 24. a 25. února 2016 proběhly v ateliéru Domova mládeže klauzurní práce z figurální kresby 4. ročníku oboru Propagační design.

Matematická soutěž

Dne 24. 2. 16 proběhla na naší škole matematická soutěž, které se zúčastnili žáci maturitních i učebních oborů. Mohli si ověřit své znalosti na šesti příkladech, které byly, jak početní tak logické. Všem děkujeme za účast.

Výsledky:
Maturitní obory: Učební obory:
1. Ševčíková Adéla 1.PD 1. Frinta Matěj 1.AT
2. Bažout Tomáš 1.PD 2. Lokvencová Natálie 1.AT
3. Hejnová Karolína 2.TG 3. Blažková Lucie, Šmídková Pavlína 3.AT

Okresní kolo olympiády z českého jazyka

Dne 22. února se studentky Adéla Ševčíková z 1. PD a Aneta Červinková z 3.PD zúčastnily Okresního kola olympiády z českého jazyka v Náchodě. Čekaly na ně záludné otázky z gramatiky a vypracování slohové práce na zadané téma. V konečném pořadí se v tvrdé konkurenci středních škol umístila Adéla Červinková na 6. místě a Adéla Ševčíková na 2. místě, tudíž postupuje do krajského kola, které proběhne 11. dubna v Hradci Králové.

Lyžařský kurz

Kde: Dolní Dvůr, Hanapetrova Paseka, chata Hanapetr
Kdy: 31.1. – 5.2.2016
Také letos (i přes malý zájem druhých ročníků) jsme se vydali na lyžařský kurz na chatu Hanapetr v Krkonoších. Jelo 24 dětí ze tří tříd. Na chatě se soutěžilo v týmech, hrály se hry všeho druhu, po večerech probíhaly velké sportovní výkony na Xboxu, ale zároveň nechyběl ani odpočinek. Jako již tradičně jsme jeden večer měli maškarní. A musíme říci, že letos byly masky důkladně připravené. Bohužel letos nám nepřálo počasí, tak jsme museli zapůjčenými auty dojíždět do Herlíkovic nebo do Lánova. Ale na lyžařských výkonech to neubralo.
Všem zúčastněným děkujeme za příjemně strávený týden.

Soutěž „Věnuj mobil“

V rámci projektu Recyklohraní proběhl v naší škole již šestý ročník soutěže „Věnuj mobil“. První místo obsadil Tomáš Bažout z 1. PD, který odevzdal 25 mobilních telefonů. Druhé místo patří Natálii Rudolfové z 1. G s 13 mobily a na třetím místě skončila Nela Múčková z 1. PD, která nasbírala 9 mobilů. Všichni obdrželi jako odměnu USB disk. Funkční telefony budou předány dětem v dětských domovech a nefunkční půjdou na recyklaci.

Přednáška a beseda s tiskovou mluvčí Policie ČR

Dne 19. února 2016 proběhla pro žáky tříd 3. TG a 3. PD v rámci výuky předmětu Občanská nauka přednáška tiskové mluvčí Policie ČR územního odboru Náchod Mgr. Evy Prachařové, věnovaná především problematice trestního práva a trestní odpovědnosti mladistvých. Přednáška se setkala se zájmem posluchačů, kteří k této aktuální problematice vznesli také velké množství konkrétních dotazů. Tím byl jednoznačně splněn preventivní cíl této besedy.

Přijímací zkoušky

V úterý 5. ledna 2016 a ve středu 6. ledna 2016 se na naší škole konaly přijímací zkoušky do oboru Grafický design. Zájemci o tento výtvarný obor skládali zkoušky z českého jazyka, dějin výtvarné kultury a na závěr talentovou zkoušku z malby a kresby.